tisdag 17 december 2013

Pension och Barnspar

Jag och min fru har pensionssparande på lite olika ställen. Kommer nedan beskriva den strategi som jag använder mig av för detta.

Jag

PPM
Tjänstepension, Danica
x antal mycket små poster vi tillfälliga jobb.
IPS

Min Fru

PPM
Tjänstepension Collectum
x antal mycket små poster vi tillfälliga jobb.
IPS

Till skillnad från många andra så har vi haft turen att jobba för arbetsgivare som haft samma pensionslösning som den vi hade hos föregående arbetsgivare vilket gör att vårt pensionssparande inte är så spretigt som det skulle kunna vara. Jag kommer från och med nu se över fördelning varje halvår  i PPM och tjänstepensionen för oss båda med avsikt att fördelningen räntefonder/aktiefonder ska vara 50/50. Kommer göra omplacering först när vi glider ifrån till 60/40 eller 40/60. Vid större börsfall(mer än 30% fall över 6 månader) kommer jag ha fördelningen 75/25 för att säkra att jag verkligen köper när det är billigt.

Kommer anamma samma strategi för sparande till våra barn.

IPS behandlas som övrig aktieportfölj och hanteras aktivt. Småposter får ligga i de traditionella pensionsförsäkringar de ligger i idag, inte mödan värd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar