måndag 28 september 2015

Utdelningsportföljen

Tänkte redogöra övergripande kring min utdelningsportfölj. Samt tankarna med den.

Mål
1. investera 20 000 varje månad i klara utdelningsaktier eller fixed income.
2. intäkterna ska fördelas så jämnt som möjligt över året vilket gör att de flesta nordiska och för den delen även europeiska aktier går bort. Kommer söka som "sämst" kvartalsutdelning.


Jag satteigång denna portfölj på prov i somras och fick första "riktiga" månad nu i aug. Utfallet på de 20 000 investerade gav 75,84 tillbaka i utd efter skatt. Ja jag investerar i "vanlig" depå. Detta ger om mina beräkningar varit korrekta och utdelningen blir helt jämn en årsutdelning om 910 kr. Detta ger en avkastning efter skatt om ca 4,5%.

Bra tycker jag och fortsätter mitt test och investerar ytterligare 20 tkr nu i september.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar